Näitä asioita en ehtinyt tehdä vuonna 2019 – Mihin oma aikasi kuluu markkinoinnissa?

Vuoden viimeisinä viikkoina minulla on tapana käydä läpi huippuhetkiä ja suurimpia saavutuksiani työ- ja vapaa-ajalla. Tällä läpileikkauksella paketoin kuluneen vuoden ja valmistaudun seuraavaan, vielä upeampaan vuoteen.

Tällä kertaa to do -listani kuitenkin pursuaa tekemättömiä asioita. Vuoden 2019 aikana en ehtinyt muun muassa:

  • Jatkokehittää yrityksemme blogia ja pohtia uusia vieraskynä-kirjoittajia
  • Määritellä ostopolkuja uusille ostajapersoonillemme
  • Kartoittaa tai osallistua alan relevantteihin tapahtumiin
  • Tilata firman logolla varustettuja kyniä, heh
  • Käydä riittävästi (lue: ollenkaan) kuntosalilla

Kiire on markkinoinnin suurimpia haasteita

Oma to do -listani herätti minut pohtimaan markkinointia alana. Se heijastelee jatkuvaa kiireen tuntua ja venymistä. Jopa eri ammateista ja aloista kertova Ammattinetti kuvailee mainos- ja markkinointityötä: ”Alalla tehdään usein pitkiä työpäiviä, työtahti on nopea.”

Tämä näkyy myös Myynnin ja markkinoinnin ammattilaisten (MMA) viime vuonna toteuttamasta kyselystä, josta kirjoitti muun muassa Markkinointi & Mainonta. Sen mukaan moni myynnin ja markkinoinnin ammattilainen kokee työssään vakavaa uupumusta. Keskeisimmät syyt työuupumukselle ovat liian suuri työmäärä, huono johtaminen sekä kiire.

Jos työnkuvaan kuuluu markkinoinnin lisäksi muutakin, toimenpiteet jäävät helposti muun tekemisen jalkoihin. Edes ajan- ja projektinhallintataidot eivät välttämättä pelasta tilannetta. Monesti oman työtaakan päälle lisätään vielä yrityksen markkinointihaasteet, kuten suunnittelemattomuus, heikot prosessit ja epärealistiset tavoitteet tai tavoitteiden uupuminen. B2B-yritysten haasteista oivallisesti kirjoittaa esimerkiksi MBE:n toimitusjohtaja Minttu Marjamäki MTL:n joulukalenteriblogissa.

Marjamäen blogikirjoitus herätti minut pohtimaan Kornerin markkinoinnin kipukohtia ja kysymystä: mihin käytän aikani markkinoinnissa vuonna 2020?

Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty

Korner on ollut olemassa 3,5 vuotta, mutta viestintätoimistomme omaa markkinointia on alettu tehdä tavoitteellisemmin reilu vuosi sitten. Tästä voi osaksi kiittää kaikkia niitä suosittelijoita ja verkostoja, joiden kautta asiakkaita on riittänyt ilmankin.

Viikoittain käytän markkinointiin noin kymmenen tuntia, sillä suurin osa työajastani on asiakastyötä. Nopeasti selaimeni välilehdet täyttyvät WordPressistä, Googlen Search Consolesta, Facebookin Business Managerista ja Hubspotin inbound-markkinoinnista. Siinä samalla luen markkinoinnin trendeistä, oikoluen kollegani blogikirjoitusta ja päivitän @publickorner-tiliä. Vuoden viimeisinä kuukausina hain turvaa Cloqqasta, joka on muuten helppokäyttöinen ja maksuton markkinoinnin vuosikello. 

Kun paketoin vuotta 2019 kasaan, pureuduin myös Kornerin suurimpaan kipukohtaan. Se on vielä muovautuvat toimintamallit. Markkinointimme on aloitettu ”työnnetään kädet saveen” -asenteella ja lisää vauhtia antaa jatkuvasti muuttuva pelikenttä, joka kannustaa testaamaan uusia työkaluja ja tarttumaan tulikuumiin trendeihin. Markkinointimme kaipaakin vielä selkeämpiä raameja ja toimintamalleja, jotka ohjaavat näissä tilanteissa eteenpäin. 

 “Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty” pitää todellakin paikkaansa markkinoinnissa. Meillä apuun rientää vuoden 2020 markkinointisuunnitelma, joka toimii käytännön työkaluna. Sen kumppanina toimii priorisointi. Edellisessä työpaikassani sain vinkin, jota aion noudattaa paremmin ensi vuonna. Määritän jokaisen viikon alussa markkinoinnin tärkeimmät työtehtävät (yhdestä kolmeen) ja suunnittelen päiväni niiden mukaan. Priorisoinnissa on oltava rohkea.

Nyt on aika kehua

Välillä markkinoinnissa voi tuntua siltä, että käynnissä olevia asioita on niin paljon, ettei mikään etene. Kun omaa tai tiiminsä työtä katsoo liian läheltä, saavutukset voivat jäädä huomaamatta.

Kun siirryin katsomaan markkinointia hieman etäämmältä, huomasin kuinka paljon on tapahtunut vuonna 2019. Kornerilla on muun muassa uusi strategia, päivitetyt nettisivut ja joukko teräviä blogikirjoituksia. Sekä ensimmäiset omat käyntikortit ja viirit (katso vaikka).

Vuoden 2019 viimeisinä työpäivinä kannustankin kaikkia markkinointi- ja viestintäammattilaisia keskittymään to do -listan sijaan asioihin, joissa on vuoden aikana onnistunut. Nyt on aika kehua itseään ja omaa tiimiään. Hyvä me!

Janette Litmanen

Janette Litmanen

Viestintäkonsultti
janette@korner.fi
040 573 0181

korner

Näkemyksellinen viestintätoimisto.

firma@korner.fi
Rikhardinkatu 2, 4. krs
00130 Helsinki