”Kymmenen vuotta sitten koppiin ei saanut ottaa puhelimia” – Siim Liivik kertoo, miten some on muuttanut urheilijan elämää

Urheilijoista on tullut vaikuttajia, joiden tekemiset ja mielipiteet kiinnostavat. Mutta miten sosiaalinen media on muuttanut urheilijan elämää? Kysyimme asiasta jääkiekkoilija Siim Liivikiltä, jonka tunnemme hyvin useiden yhteistöiden kautta. Näin päivittäin Instagramia ja Snapchatia käyttävä @markasimo vastasi: 

Eroavatko Siim ja @markasimo toisistaan?

Kun aloitin somen käytön, kuvasin omaa elämääni ja meininkiä ympärilläni. Arkeni on paljon muutakin kuin jääkiekkoa ja halusin näyttää sen puolen itsestäni. En ole missään vaiheessa halunnut kiillottaa tätä kuvaa, vaikka somesta on tullut myös mainosplätformi.

Siim ja @markasimo ovat samoja tyyppejä. Yksityiselämääni en kuitenkaan jaa someen, sillä se kuuluu mulle.

Miten somekäyttäytymisesi eroaa vapaa-ajalla ja pelipäivänä?

Somen käytön yleistyessä kysyttiin: ”Miksi postasit kuvan tänään, kun pitäisi keskittyä peliin?” Tällaisia kommentteja ei enää tule, ja oikeastaan somekäyttäytymiseni ei juuri eroa vapaa-ajan ja pelipäivän välillä. Saatan pelipäivinä näyttää, millaista arki on. Jengiä kiinnostaa, miten päivä etenee ja esimerkiksi mitä syön ennen peliä.

Tärkeät jutut, kuten kaupalliset yhteistyöt, teen vapaapäivinä. Haluan laittaa niihin täyden fokuksen.

Miten some näkyy pukukopissa?

Kymmenen vuotta sitten koppiin ei saanut ottaa puhelimia. Kun voitettiin mestaruus HIFK:ssä vuonna 2011, en edes ajatellut missä puhelimeni oli. Viime keväänä etsin käsiini GoPron, kun joukkueeni voitti Itävallan Ebel-liigan mestaruuden. Matskut piti saada talteen.

Onneksi olen päässyt kokemaan molemmat, sillä kummassakin on puolensa. Jengi unohtaa elää hetkessä, sillä asioita koetaan linssin tai ruudun läpi. Pitäisi vaan pysähtyä, olla läsnä ja nauttia. Toisaalta on taas kiva palata ikimuistoisiin hetkiin videoiden tai kuvien avulla.

Onko joukkueellasi sääntöjä someen?

Mitään kirjattuja sääntöjä ei ole. Koutsin taktiikkatauluja ei tietysti saa somessa näkyä, suihkussa ei saa kuvata (tätäkin on nähty) ja ylipäätänsä on kohteliasta kysyä lupa kuvaamiseen. 

Ovatko itävaltalaisfanit löytäneet sinut somesta?

Ovat ja uusia seuraajia on tullut paljon. Tietysti tähän vaikuttaa myös peliesitykset ja mediassa olleet jutut.

Kun voitettiin mestaruus, meidän joukkueen torijuhlassa kysyttiin: ”Miten sulla on näin paljon seuraajia?” Se on hullua, että seuraajamäärä määrittää nykyään ihmisiä. Hommat on muuttunut tosi paljon.

Kuinka paljon yhteistyöpyyntöjä saat?

Saan niitä viikoittain, mutta tosi harvojen kanssa teen yhteistyötä. Haluan, että yhteistyöt ovat arvojeni mukaisia ja niissä on sanomaa. Kaikista yhteistöistä pitää välittyä hyvä fiilis, ja haluan olla niissä oma itseni. Silloin toinenkin taho voi hyötyä siitä.

Miten some on muuttanut urheilijan elämää?

Yksityisyyttä on vähemmän. Jengi kuvaa sua omiin somekanaviinsa ilman lupaa, ja joku voi tulla pyytämään yhteiskuvaa vessassa.

Haittapuolia on tietysti muitakin, mutta hyviäkin puolia löytyy. Voit inspiroida ihmisiä jakamalla vaikka treenivideoita. Voit saada myös tarvittavaa näkyvyyttä sekä sitä kautta yhteistyökumppaneita. Some on hyvä plätformi etenkin yksilöurheilijoille.

Suomalaisessa jääkiekossa sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää enemmän. Persoonia löytyy joka joukkueesta, ja heidän kanssaan voi tehdä muutakin, kun laittaa logon rintaan. Tähän on jo maailmalla herätty.

Entäs somen haitat?

Joku voi vahingossa laittaa intiimin tai yksityisen jutun julkiseen jakoon. Pitää olla todella tarkkana, sillä olet itse aina vastuussa siitä, mitä julkaiset. Pahimmillaan diili tai ura voi kaatua hölmöön somettamiseen.

Somekiusaaminen on myös vakava asia, johon ei ole vielä puututtu riittävästi. Somekiusaamista näkyy etenkin nuorten keskuudessa, eikä se ole millään tasolla hyväksyttävää.

Anna vielä kultainen neuvo somenäkyvyyden kasvattamiseen.

Ole oma itsesi. Tuo esille persoonaasi, hyviä puoliasi ja osaamistasi. Ihan sama oletko juuri tehnyt hienon maratonjuoksun tai ristikon. Yksityiskohdat kiinnostaa kaikkia. Kun löydät oman juttusi, voit jakaa sen someen. Sun ei tarvitse sopia mihinkään tiettyihin raameihin.

Some ei myöskään ole kaikkien juttu. Sekin on täysin fine.

Haluatko lukea lisää somesta, urheilijoista tai sponsoroinnista? Lue Jussin blogikirjoitus “Sponsoroitko väärää urheilijaa?” tai tutustu sosiaalisen median palveluihimme.

korner

Näkemyksellinen viestintätoimisto.

firma@korner.fi
Rikhardinkatu 2, 4. krs
00130 Helsinki