Kuukauden kulmat Eurovaalit 2024 spesiaali
Korner halusi itse selvittää, että miten innokkaita kansalaiset ovat äänestämään eurovaaleissa sekä miten median uutisointi on vaikuttanut eurovaaleihin suhtautumiseen ja äänestysinnokkuuteen.
Jalkauduimme Helsingin keskustaan ja suoritimme oman katugallupimme, jossa haastattelimme mahdollisia äänestäjiä.
Eurovaali katugallup
Kysymys 1: Kiinnostaako eurovaalit?
Kysymys 2: Mitkä teemat on mielestäsi tärkeimpiä näissä eurovaaleissa?
Kysymys 3: Millaiseen uutisointiin olet kiinnittänyt huomiota eurovaaleihin liittyen?
Kysymys 4: Millaisena olet kokenut median roolin näissä eurovaaleissa?
Mitä tästä opimme?
Vuoden 2024 europarlamenttivaalit ovat herättäneet suomalaisissa aiempaa enemmän kiinnostusta. Eurobarometri-kysely osoittaa, että ajankohtainen kansainvälinen tilanne huolestuttaa kansalaisia, mikä korostaa EU:n roolia epävakaassa maailmantilanteessa. Puolustus ja turvallisuus ovatkin suomalaisten kärkiteemoja EU-vaaleissa. Suomalaiset pitävät tärkeimpinä Euroopan parlamentin tehtävinä rauhan (60 %), demokratian (42 %) ja oikeusvaltion (31 %) arvojen puolustamista seuraavalla viisivuotiskaudella. Tämä näkökulma saa tukea myös gallupin vastauksista.
Katugallupiin vastaajat korostivat, että tiedon puute vaikuttaa heidän osallistumiseensa ja kiinnostukseensa vaaleja kohtaan, vaikka median uutisointiin luotetaankin. Suomalaisten luottamus mediaan on Reutersin raportin mukaan maailman korkeinta, samoin kuin suomalaisten usko median polittiseen puolueettomuuteen. Länsimaisissa demokratioissa mediaa pidetään vallan vahtikoirana, joka edistää monipuolista yhteiskunnallista keskustelua. Medialla on suuri valta siinä, mitä aiheita se uutisoi, miten ne käsitellään ja mitä jätetään huomiotta. Tämä rooli korostuu erityisesti vaalien aikana.
EU-päätöksentekoprosessit ja rakenteet ovat monimutkaisia. Tällaiset asiat voivat jäädä vähemmälle huomiolle, jos niitä ei esitetä tarpeeksi selkeästi, ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Medialla on merkittävä rooli tämän tiedonvälityksen aukon täyttämisessä ja kansalaisten tiedon tarpeisiin vastaamisessa.
Kiinnostus eurovaaleihin on nousussa – samaan aikaan moni kokee olevansa vailla tietoa