Kuukauden kulmat joulukuu 2023

Miksi yritysten ääni uupui Dubain ilmastokokoukseen liittyvästä keskustelusta?

Mitä tapahtui?

Maailman huomion kerännyt YK:n ilmastokokous COP28 järjestettiin Dubaissa 30.11.–13.12.2023. Kokouksessa maailmaan valtiot pääsivät yhteisymmärrykseen siirtymästä, jossa fossiiliset polttoaineet korvataan uusiutuvilla ja päästöttömillä energianlähteillä.

Miksi tämä puhututti?

Ennen kokousta, kokouksen aikana ja kokouksen jälkeen uutisointi kokouksen tavoitteista ja päätöksistä oli runsasta. Kuitenkin yksi ryhmä loisti uutisoinnissa poissaolollaan: yritykset.

Analysoimalla Dubain ilmastokokouksen ympärillä käytyä uutisointia huomaa, että niiden asiantuntijatahoina kuultiin pääasiassa lainsäätäjiä, kolmatta sektoria sekä etujärjestöjä edustavia tahoja. Se on osaltaan luonnollista, koska ilmastokokouksessa oltiin luomassa tiekarttaa ja sääntöjä, joilla kestävämpää tulevaisuutta voidaan rakentaa. Toisaalta ilmastokokouksen ympärille keskittyneessä uutisoinnissa korostettiin myös yritysten roolia ilmastotavoitteiden saavuttamisessa. Lopulta yritykset ovat kuitenkin toimijat, jotka vievät ilmastotavoitteet ja -toimet käytäntöön.

Suhteessa muiden asiantuntijatahojen saamaan näkyvyyteen – sekä yritysten ratkaisevaan rooliin ilmastokysymysten ratkaisemisessa – oli merkille pantavaa, ettei yksittäisiä yrityksiä juurikaan kuultu asiantuntijoina ilmastokokouksen ympärillä käydyssä uutisoinnissa.

Mitä tästä opimme?

Suomalainen media suhtautuu perinteisesti kriittisesti yritysten omia viestejä kohtaan, etenkin kun kyseessä on vastuullisuus- ja ympäristöasiat. Median kriittisyys ei kuitenkaan ole koko totuus ja ainoa vaikuttava tekijä vastuullisuus- ja ympäristöviestien läpimenoon tai -menemättömyyteen.

Tavoitellessaan medianäkyvyyttä yritykset lankeavat usein vaikeaselkoiseen toimialajargoniin, eivätkä lähesty mediaa sen omilla ehdoilla. Kuten kaikessa mediaviestinnässä, myös vastuullisuusviestinnässä mediaa tulee puhutella konkretian kautta – vaikka konkreettiset esimerkit vaikuttaisivat anekdoottisilta yrityksen ympäristötoimien isossa kuvassa. Mutta mediassa ainoastaan konkretian kautta on mahdollista laajentaa katsantoa isompaan kuvaan.

Mediaviestinnässä myös ajoitus ratkaisee. On hyvin mahdollista, että Dubain ilmastokokoukseen liittyvässä uutisoinnissa tiedotusvälineet tekivät tietoisen ratkaisun jättäessään yritysten äänet kuulematta.


Jatkossa mediasta kuitenkin löytyy tilaa myös yritysten omille hyvin muotoilluille, konkreettisille ja oikea-aikaisille vastuullisuus- ja ympäristöviesteille. Näiden viestien avulla yritykset voivat asemoida itsensä osaksi ratkaisua tiellä kohti uusiutuvilla polttoaineilla ja päästöttömillä energialähteillä toimivaa taloutta.

Tämän analyysin on kirjoittanut konsulttimme