Case Ilmatar

Valtakunnalliseksi puheenaiheeksi aktiivisella mediaviestinnällä

Ilmatar on Suomen ensimmäisiä tuulivoiman hankekehittäjiä, mutta alan toimijana se oli vielä syksyllä 2019 tuntematon suurelle yleisölle ja jopa energia-alan sisällä. Yhtiöllä oli edessään kasvaminen hankekehittäjästä energiayhtiöksi. Ensimmäinen askel kohti tätä oli Suomen suurimman tuulivoimapuiston Piiparinmäen lanseeraus sekä sopimus myydä 60 % puistossa tuotettavasta sähköstä Googlelle. Tämän jälkeen Ilmatar aloitti oman sähkön myymisen kuluttaja- ja yritysasiakkaille.

Tavoitteena oli aktiivisen mediaviestinnän avulla nostaa Ilmatar kuluttajien ja energia-alan ammattilaisten tietoisuuteen, profiloida yhtiötä uusiutuvan energian asiantuntijana, tukea myyntiä sekä herättää keskustelua kotimaisen uusiutuvan energian rakentamisen tärkeydestä.

Lähtökohta

Ratkaisu

Mediatyötä pohjustettiin Ilmattaren johdon mediavalmennuksella, ydinviestien kiteyttämisellä sekä kattavalla Q&A-patteristolla. Onnistuneen alun jälkeen Korner rakensi Ilmattarelle kattavan pitkän tähtäimen mediasuunnitelman, jossa huomioitiin Ilmattarelle tärkeiden kohderyhmien tavoittaminen valtakunnallisella ja paikallisella tasolla. Systemaattisella mediaviestinnällä rakensimme Ilmattaren profiilia tuulivoima-alan asiantuntijana.

Mediaviestinnän kumppanuuden lisäksi Korner on tuottanut artikkeleita ja muuta sisältöä sekä vastannut Ilmattaren Instagramin, Facebookin ja LinkedInin sisällön suunnittelusta ja tuotannosta.

Tulokset

Ilmatar on puhunut sille tärkeistä teemoista valtakunnan suurimmissa medioissa (Helsingin Sanomat, Iltalehti, Ilta-Sanomat) ja talousmedioissa (Kauppalehti, Talouselämä). Työnantajamielikuvaa on vahvistettu nimitysuutisilla ja kertomalla aktiivisesti energia-alan kasvusta sekä asiantuntijoiden tarpeesta.

Piiparinmäen ja Googlen tapaus nousi hyvin näkyvästi otsikoihin: Ilmattaresta kirjoitettiin yli 100 verkkouutisessa ja 40 printtilehdessä, minkä lisäksi heitä haastateltiin useisiin medioihin ympäri Suomea, mukaan lukien MTV Uutisten suoraan tv-uutislähetykseen.

Ilmattaren tunnettuus alalla on kasvanut ja yhtiö on profiloitunut Suomen tuulivoima-asiantuntijaksi. Systemaattinen näkyvyys ansaitussa mediassa on vahvistanut yhtiön asemaa tärkeiden sidosryhmien keskuudessa ja tukenut tuulisähkön myyntiä sekä yritys- että yksityisasiakkaille.

Edellinen
Edellinen

Suomen Varustamot Ry - Räätälöity mediavalmennus laajalle ja vaativalle mediakentälle