Kuukauden kulmat
huhtikuu 2024
Keskustelu TikTokin kieltämisestä kiihtyy: Millainen merkitys sovelluksella on sinun yrityksesi viestinnässä?
Mitä tapahtui?
Yhdysvaltain senaatti asetti huhtikuun lopussa teknologiajätti Bytedancelle ultimaatumin: TikTokin omistavan kiinalaisen emoyhtiön tulee myydä sovelluksen Yhdysvaltoja koskevat toiminnot seuraavan vuoden aikana, tai muuten sille annetaan lähtöpassit Yhdysvaltain markkinoilta. Bytedance ei ole näyttänyt asian suhteen minkäänlaisia myöntymisen merkkejä, vaan yhtiön on kerrottu olevan valmis taistelemaan asiasta oikeusteitse. Sen on lisäksi kerrottu ennemmin olevan valmis sulkemaan sovellus tappiollisilla USA:n markkinoilla kuin myymään yhtikäs mitään.
Senaatin "uhkavaatimuksen" jälkeen TikTokin tulevaisuudesta käytävä keskustelu on levinnyt laajalle myös Yhdysvaltojen ulkopuolelle. Esimerkiksi EU-komission puheenjohtaja Ursula Von der Leyen on väläytellyt ideaa sovelluksen kieltämisestä myös EU:ssa. Suomessakin, erityisesti kokoomuslaisten poliitikkojen toimesta, on otettu kantaa sovelluksen tulevaisuuteen Yhdysvaltojen asettaman esimerkin pohjalta. Kokoomusedustajat jättivät huhtikuun lopussa aloitteen hallitukselle, jossa liputetaan TikTokin kieltämisen puolesta.
Miksi tämä puhututti?
Sekä Yhdysvaltojen senaatin että kokoomusedustajien vaatimukset Bytedancea ja TikTokia koskien heijastavat kasvavaa huolta kiinalaisen teknologian leviämisestä ja siihen mahdollisesti liittyvistä tietoturvauhkista. TikTokin tapaus on uusi luku pitkään jatkuneelle sekä osittain paikallaan seisoneelle yhteiskunnalliselle keskustelulle sosiaalisen median vastuusta ja roolista. Vaikka “nerokkaan” koukuttaville algoritmeille perustuvat alustat kuten TikTok tarjoavat mahdollisuuksia luovaan ilmaisuun sekä tulonmuodostukseen, voivat ne samanaikaisesti myös altistaa käyttäjiä erittäin haitalliselle sisällölle ja tietoturvariskeille.
Mitä tästä opimme?
TikTokin mahdollisella kiellolla Suomessa ja Euroopassa voisi olla vaikutuksia monien yritysten markkinointi- ja viestintästrategioihin – tähän mennessä sovellus on ollut erityisen tehokas tapa nuorten aikuisten tavoittamiseen. Kiellon toteutuessa monet brändit joutuisivat tarkistamaan strategioitaan ja etsimään vaihtoehtoisia tapoja tiettyjen kohdeyleisöjen tavoittamiseen. TikTokin tulevaisuudesta käytävän keskustelun olisi syytä kannustaa yrityksiä arvioimaan tarkemmin hyödynnettävien sosiaalisen median alustojen valintaa ja varmistamaan niiden yhdenmukaisuus brändin arvojen ja tavoitteiden kanssa pitkässä juoksussa.