Miten toimia sosiaalisessa mediassa kriisin keskellä?

Vakavan tilanteen edessä medialukutaito ja omien, jopa ahdistavien tunteiden ymmärtäminen ovat kenties tärkeimpiä kansalaistaitoja. Siksi niitä kannattaa harjoittaa ja hioa. Moni Euroopassa ja Suomessa on ymmärrettävästi huolissaan viime päivien tilanteiden kehittymisestä. Sosiaalisen median vallan aikakaudella kuvat ja kirjoitukset sodasta vyöryvät päälle hyökyaallon lailla. Miten erottaa totuus disinformaatiosta, kun tiedon määrää on hankala paeta?

Tarkista lähteet ja mieti aina ennen jakamista, onko lähde luotettava 

Sosiaalisessa mediassa on helppo jakaa tietoa ja kuvia. Moni tahtoo myös ilmaista tukensa hätää kärsiville. Ennen julkaisunapin painamista kannattaa kuitenkin käyttää aikaa ja harkintaa. Lue teksti ja kysy itseltäsi: kertooko kirjoittaja lähteensä? Mikä on kirjoittajan agenda? Olenko lukenut tätä tietoa mistään muualta? 

Luota perinteisiin medioihin

Julkisen sanan neuvoston journalistin ohjeisiin sitoutuneet mediat noudattavat hyvää journalistista tapaa ja sitoutuvat faktojen tarkistamiseen. Nimenomaan faktat ovat tällaisella hetkellä kultaakin kalliimpia - keskustelupalstojen konkarit tuskin tietävät tilanteesta sen enempää kuin sinäkään. 

Älä lietso pelkoa tai vihaa

Kriisin aikana on helppoa lähteä osoittamaan viattomia syyttävällä sormella ja kylvää pelkoa. Parhaan tiedon esimerkiksi Suomen tilanteesta saa hallituksen ja tasavallan presidentin virallisista tiedotuskanavista. On myös jokaisen median käyttäjän vastuu, ettei ala syyttämään tilanteesta esimerkiksi venäjänkielisiä tavallisia ihmisiä. Vakavalla hetkellä vihan lietsominen ainoastaan lisää vihaa ja kasvattaa katkeruutta. 

Ole erityisen tarkka lasten ja nuorten kanssa keskustellessa 

Myös alaikäiset ovat jatkuvan uutistulvan kohteena. Jos sormi tuntuu menevän suuhun lapsen kysymysten edessä, on täysin luonnollista hakea apua. Esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliitto on julkaissut kattavan Lapsi uutistulvassa-oppaan lasten kanssa keskusteluun. 

Älä jää ahdistuksen kanssa yksin

Ahdistavat kuvat ja tilanteen kehittyminen käyvät helposti myös mielen päälle ja alkavat pelottaa. Tällöin on tärkeää hakea apua ja soittaa esimerkiksi sukulaiselle, ystävälle tai auttavaan puhelimeen. 

Emmi Paajanen

Communications Consultant

emmi@korner.fi

+358 45 123 8804

Edellinen
Edellinen

Suunnittele sisältösi kohderyhmälähtöisesti – sisältöstrategia on sisällöntuotannon perusta

Seuraava
Seuraava

Räiskyvää nostalgista mystiikkaa: Vuoden 2022 visuaalisissa trendeissä heijastuu pandemian jälkeinen toiveikkuus