Taideateljeessa tuoksuu pukukoppi - tettiläisenä Kornerilla
Tekstin on kirjoittanut Jyväskylässä viestinnän johtamista opiskeleva Helmi Carpén, joka vieraili toimistollamme parin päivän ajan toukokuussa 2017 tutustuen meihin.
Markkinointiviestintätoimisto KRNR Consulting, tutummin Korner, on kolmen viestinnän ammattilaisen yritys, joka on perustettu vuonna 2016. Toukokuussa 2017 minulle tarjoutui mahdollisuus päästä tutustumaan Kornerin eli Joel Häkämiehen, Timo Palosteen ja Veli-Matti Peltolan toimiston arkeen pariksi päiväksi. Tämän niin sanotun TET-jaksoni aikana agendanani oli paitsi seurata ja havainnoida elämää Kornerissa, myös haastatella poikia ja pureutua yrityksen identiteetin ytimeen. Toisin sanoen selvittää, mitkä ominaisuudet tekevät Kornerista Kornerin.
Taiteilija Albert Edelfeltin vanhassa ateljeessa Helsingin Kruununhaassa majaansa pitävä Korner toimii markkinointiviestinnän kentällä monipuolisesti. Sen ydinosaamiseen kuuluu paitsi sisällöntuotanto, brändi- ja yrityskuva sekä konsultointi, myös vaikuttajaviestintä, PR ja luova sparraus. Kornerista voisi puhua uuden polven markkinointiviestintätoimistona, jonka toiminta on vahvasti tekijöidensä näköistä. ”Yrittäjyys on aina kiinnostanut”, kertoo Kornerin perustajapartneri Joel, ”ja lopullinen kipinä oman viestintäfirman perustamiseen syttyi isossa viestintätoimistossa työskennellessä” – siinä samaisessa, jossa myös Kornerin porukka alun perin muodostui. ”Ajatuksessa oman toimiston pyörittämisestä sytyttivät erityisesti siihen liittyvä vapaus, omien mielenkiinnon kohteiden ja työn limittyminen ja se, että oman firman organisaatiokulttuurin pääsee luomaan alusta loppuun itse.”
Kulmatoimistolla istuessani saankin konkreettisen muistutuksen siitä, millainen merkitys omalla organisaatiokulttuurilla ja työporukan yhteensopivuudella voi yritykselle olla. Kornerin nettisivuilla lukee, että vain välitön ja aito työyhteisö saa tekijöistään parhaat puolet esiin ja Liisankadulla se tuntuu myös pitävän paikkansa – joku röhnöttää sohvalla huonossa työasennossa läppäri sylissä, taustalla soi Kornerin oma soittolista ja seinillä roikkuu valokuvia toimistolaisten kotikaupungeista. Kavereiden kesken työskennellessä porukan ryhmädynamiikka ja yhdessä sparraaminen korostuvat. Toimistolla vallitseva rento ilmapiiri ja yhteishenki tuntuvat korreloivan siihen, miksi Korner on niin vahvasti tekijöidensä näköinen yritys.
”Kaikilla meistä on tähän työhön omat kulmansa. Olemme päätyneet tekemään markkinointiviestintää hyvinkin eri taustoista ja tällä alalla poikkitieteellisyydestä on vain hyötyä”, toteaa valtio-oppia opiskellut Timo.
Merkitykset luodaan yhdessä
Kornerlaiset ovat ripeän toiminnan ja avoimen vuorovaikutuksen puolestapuhujia. Hommat hoituvat, kun kaikessa tekemisessä on mukana ajatus tuloksellisuudesta. ”Haluamme olla luovia ja rohkeita, suorapuheisiakin, mutta laadusta tinkimättä”, Joel kertaa. Pitkään jatkunut yhteistyö suurehkon peliyhtiön kanssa on linkittänyt ison osan töistä vahvasti urheilumaailmaan, mikä on ollut luonteva suunta Kornerin alkutaipaleelle. Esimerkiksi urheiluvaikuttajaviestinnän tekeminen on tuonut paljon mahdollisuuksia tuottaa sisältöä mielenkiintoisten ihmisten kanssa mitä vaihtelevimmissa ympäristöissä, kuten vaikkapa pelimatkoilla ja launch-tilaisuuksissa.
Pienessä toimistossa ei eletä kellokorttiarkea, vaan tulla ja mennä saa melko vapaasti. Yrittäjäarjelle tyypilliseen tapaan myös kornerlaisten työajat voivat olla tahattomankin liukuvat ja hommat saattavat seurata kotiin sittenkin, kun on jo astunut toimiston ovista ulos. Oman toimiston pyörittäminen on Kornerin poikien mielestä ehdottomasti elämäntapa. ”On se toisaalta myös aika hyvä merkki onnistuneesta uravalinnasta, ettei kotiin aina edes malttaisi mennä”, kornerlaiset pohtivat.
Kornerissa painotetaan kohderyhmätuntemuksen ja substanssiosaamisen tärkeyttä. Lähtökohtana yhteyden rakentumiselle on se, että tiedetään paitsi kenelle viestitään, myös tunnetaan asiakkaan toimiala sudenkuoppineen. "Parhaiten maine rakentuu, kun keskitytään tekemään sellaista työtä, jolla on arvoa ja merkitystä asiakkaalle”, pojat summaavat. Vellu muistuttaa myös, että PR-työssä korostuvat monet eri näkökulmat, ei pelkkä luovuus. ”Usein asiakkaiden aseman parantamisessa on kyse aiheiden ja vaiheiden konkretisoimisesta.”
Kornerlaisten puheessa nouseekin esiin toistuvasti myös ajatus merkitysten luomisesta yhdessä -–siitä, että eniten saadaan aikaan, kun toiminta on mielekästä ja tavoitteellista sekä kohderyhmille että itselle. Tulevaisuudessa sen tavoitteena on paitsi vakiinnuttaa asemansa Suomen viestintäkentällä, myös vähitellen laajentaa asiakkuuksia oman näköisten toimijoiden ja brändien kanssa. ”Me haluamme olla se ketterä lähikauppavaihtoehto persoonattomille jättimarketeille, se josta saa niin hyvää ja henkilökohtaista palvelua, ettei sieltä halua vaihtaa mihinkään. Ennen kaikkea haluaisimme, että meidät muistetaan siitä, että teemme hyviä juttuja.”