Provinssin vegaaninen yllätysmenu ei maistunut Atrialle

Mitä tapahtui?

Seinäjoella järjestettävä Provinssi avasi kesän 2024 myyntipaikkahaun. Sen uutuutena oli kannustinmalli, jossa kaikilta myyntipisteiltä veloitettavaan 22 % liikevaihto-osuuteen voi saada 1–3 % alennuksen, mikäli tarjoiltava ruoka ei sisällä punaista lihaa (-1 %), on kokonaan lihatonta (-2 %) tai vegaanista (-3 %)

Maaseudun Tulevaisuus luki Provinssin kannustinmallia kuitenkin kuin piru raamattua, uutisoiden että: “Mitä enemmän myyt lihaa, sitä kalliimpi vuokrasi on.” Provinssi yritti kyllä muistuttaa mediakommenteissa ja tiedotteessaan, että vaikka kasvisruokamyyjille tarjotaankin porkkanaa, niin yhdenkään kahvia, bändipaitoja tai punaista lihaa myyvän pisteen vuokraa ei olla korottamassa. Festivaalin omat huudot kaikuivat kuitenkin tyhjyyttään lakeuksilla, kun lihantuottajat, ammattitrollit ja harrasteöyhöttäjät alkoivat boikotoida tapahtumaa, johon tuskin kukaan heistä oli edes suunnitellut menevänsä.

Miksi tämä puhututti?

Musiikkifestivaalien panostaminen kasvisruokatarjontaan ei ole uutta: Provinssi on jo vuosia vaatinut kaikkia ruokamyyjiään tarjoamaan vähintään yhden vegaanin annosvaihtoehdon. Provinssin uutta myyntipistehinnoittelumallia on käytetty jo pitkään Turun Ruisrockissa. Helsinkiläiset Flow ja Sideways lopettivat viime vuonna kokonaan punaisen lihan myymisen festivaalialueellaan.

Seinäjoella silti alueen suuri työllistäjä sekä Provinssin yhteistyökumppani Atria kuitenkin yllättyi festivaalin uudesta myyntipistemallista. “Ei ole meidän arvojen mukaista erotella toimijoita eikä ihmisiä”, kauhisteli Atrian markkinointijohtaja Sanna Päällysaho.

Natsi-Saksa-vertauksiin asti ei kuitenkaan tällä kertaa ehditty, kun Provinssi ja Atria jo kertoivat yhteistyönsä jatkuvan lihakohusta huolimatta. “Terveellinen ruokavalio koostuu monipuolisesta ravinnosta”, Atrian Päällysaho muistutti Provinssin sivuilla julkaistussa tiedotteessa.

Mitä tästä opimme?

Aina sillä ei ole väliä mitä sanoo, vaan miten sen sanoo. Jos Maaseudun Tulevaisuus olisikin otsikoinut uutisensa: “Mitä vähemmän myyt lihaa, sitä halvempi vuokrasi on”, ja jutun haastateltavana olisi ollut dramaattisen lehmätilallisen sijaan tyytyväinen kanalayrittäjä, olisi koko lihakohu jäänyt todennäköisesti syntymättä.

MT:n kohu-uutisointi yllätti selvästi Provinssin festivaalijohtaja Ville Koiviston, joka joutui vakuuttelemaan lehdelle, ettei festivaali syrji lihantuottajia. “Teemme yhteistyötä muun muassa Atrian kanssa edelleen”, oli yksi Koiviston argumentti, jolla hän veti vahingossa kohuun mukaan myös Atrian. Se oli viestinnällinen virhe, etenkin kun lihatuotteistaan tunnetulle yhteistyökumppanille Provinssin uusi hinnoittelumalli tuli täytenä yllätyksenä. Tai ainakin Atrian markkinointijohtaja Sanna Päällysahon mediakommentteja lukiessa toivoo, että ne on annettu hyvin yllättäen sekä erittäin vajaavaisin taustatiedoin.

Median välityksellä käytävä kumppaniyritysten välinen köydenveto on paitsi harvinaista myös vaarallista, sillä rikkinäinen puhelin -ilmiö aiheuttaa helposti myrskyn vesilasissa jai lihamyrsyn lakeuksilla. Onneksi Provinssi ja Atria tajusivat pian kuitenkin puhua ensin keskenään, ennen kuin he kommentoivat toisiaan medialle. Keskustelun myötä syntyi yhteinen ja vähän korni tiedote, joka pisti Provinssin laulamaan sille lihaa syöttävän Atrian lauluja – mutta myös lopetti lihakohun.

Tämän analyysin on kirjoittanut konsulttimme