
Case Finlandia-talo
Finlandia-talon lanseeraus toi maksimaalisen medianäkyvyyden
Lähtökohta
Finlandia-talo avasi ovensa tammikuussa 2025 kolmen perusparannusvuoden jälkeen. Samalla ikonisen tapahtumatalon historiassa alkoi uusi aikakausi. Ovet avautuivat ensimmäistä kertaa kaikille kaupunkilaisille ja matkailijoille, ja tapahtumatalosta löytyy nyt ravintola, viinikahvila, majoitustilat, design-kauppa sekä kesäkuussa 2025 avautuva pysyvä näyttely.
Toimimme Finlandia-talon viestintäkumppanina lanseerauksessa. Tavoitteenamme on ollut rakentaa Finlandia-talosta tarinaa yhtenä Suomen kiinnostavimmista vierailukohteista sekä vahvistaa talon asemaa huipputapahtumien ja -kokemusten edelläkävijänä. Lisäksi viestinnässä on keskitytty Finlandia-talon roolin vahvistamiseen niin Helsingin keskustan elävöittäjänä kuin koko Suomen vetovoimaisuuden edistäjänä.
“Olemme olleet erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Kornerin kanssa, erityisesti Finlandia-talon avauksen ja lanseerauksen tukemisessa. Yhteistyö on sujunut miellyttävästi ja sujuvasti alusta alkaen. Kornerin tiimi on ollut ammattimainen kaikessa työssään. Heidän asiantuntemuksensa ja tuki on ollut tehokasta ja ratkaisukeskeistä. Erityisesti heidän kykynsä ymmärtää Finlandia-talon kulttuurinen ja historiallinen konteksti, samalla kun he ovat kiinnostavasti tuoneet esiin uudet, avautuneet liiketoimintamme, on ollut erittäin arvokasta.“
Minna Sauramaa, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finlandia-talo Oy
Ratkaisu
Uusi Finlandia aloitti uuden ajan myös viestinnässä: kohderyhmät laajenivat tapahtuma- ja kongressivieraista kaupunkilaisiin ja matkailijoihin, minkä lisäksi uusien palveluiden avaus kaipasi viestinnällistä näkemystä. Jotta Finlandia-talo nousisi suosituksi ajanviettopaikaksi, viestinnässä keskityttiin erityisesti talon ja uusien palveluiden kokemuksellisuuteen sekä matalan kynnyksen korostamiseen: jatkossa Alvar Aallon mestariteos on kaikkien ihailtavissa myös talon sisäpuolelta lähes jokaisena viikonpäivänä. Lanseerausta edelsi huolellinen valmistelutyö, johon sisältyi työpajoja, ydinviestien kirkastamista, mediaviestinnän strategista suunnittelua sekä tiedotteiden ja muiden viestintä- ja markkinointimateriaalien suunnittelua ja valmistelua.
Mediaviestinnässä olemme keskittyneet erityisesti pitkäjänteiseen ajatusjohtajuuden ja mediasuhteiden rakentamiseen sekä monipuolisten näkökulmien tarjoamiseen. Järjestimme kaksi mediatilaisuutta kesäkuussa 2024 ja tammikuussa 2025, joissa toimittajat pääsivät paikan päälle tutustumaan Finlandia-taloon. Koska kyseessä oli yleisöä ja mediaa laajalti kiinnostava lanseeraus, niin huolellinen sisällön suunnittelu, tarkat järjestelyt ja median palveleminen olivat tapahtumien järjestämisessä keskiössä. Opastettujen kierrosten ja asiantuntijapuheenvuorojen avulla medialle annettiin kattava käsitys Finlandia-talon perusparannuksesta ja aukeavista palveluista.
Finlandia-talo nousi sekä kesäkuussa että tammikuussa valtakunnalliseksi puheenaiheeksi. Kesäkuun tiedotustilaisuus ja tiedote poikivat kattavaa näkyvyyttä muun muassa Ylen ja MTV:n uutisissa, Helsingin Sanomissa sekä Iltalehdessä. Ansaitussa mediassa korostuivat Finlandia-talon pääviestit perusparannuksen tuomista uudistuksista ja kaikille tarjolla olevista palveluista.
Tammikuussa, juuri ennen talon aukeamista järjestettyyn mediatilaisuuteen osallistui lähes kolmekymmentä median edustajaa. Tilaisuus sekä tiedote keräsivät maksimaalisen näkyvyyden kotimaisessa mediassa, ja myös kansainvälinen lehdistö kiinnostui Finlandia-talosta. Avajaisviikonlopun aikana julkaistiin yli 70 juttua, ja uudet palvelut saivat kattavaa näkyvyyttä kaikissa Suomen suurimmissa medioissa, kuten Ylen uutislähetyksissä, MTV:n Kymmenen Uutisissa ja Helsingin Sanomissa. Lanseeraus huomioitiin kattavasti myös maakunta ja -paikallislehdissä sekä aikakaus- ja talousmedioissa, kuten Kauppalehdessä.
Mediaviestinnän vaikuttavuus konkretisoitui avajaisviikonloppuna, kun Finlandia-talossa vieraili lähes 3 000 kävijää. Ansaitun median kiinnostus on säilynyt vahvana myös alkuvuoden aikana: artikkeleita uusista palveluista, kuten Finlandia Homes -majoitushuoneistoista, on julkaistu etenkin aikakausmedioissa. Helsinkiläiset ja turistit ovat ottaneet uuden ajanviettopaikan innostuneesti vastaan.
Tulokset
“Kornerin ennakoiva lähestymistapa sekä kyky reagoida nopeasti ja joustavasti kasvaviin tarpeisiimme ja aikatauiluhin, on ollut meille tärkeää. Kornerin yhteistyön johdosta olemme saavuttaneet merkittäviä tuloksia: Finlandia-talon lanseeraus on ollut erittäin onnistunut, ja medianäkyvyys sekä yleinen vastaanotto ovat olleet erinomaista. Lisäksi heidän tarjoamansa strategiset viestintätoimenpiteet ovat vahvistaneet brändimme asemaa ja luoneet vahvan pohjan tuleville avauksille.
Suosittelemme lämpimästi Korneria vastaaviin projekteihin. Heidän asiantuntemuksensa, joustavuutensa ja sitoutuneisuutensa tekevät heistä erinomaisen kumppanin, joka pystyy tukemaan vaativia ja monivaiheisia lanseerauksia ja viestintäkampanjoita.”
Minna Sauramaa, Markkinointi- ja viestintäjohtaja, Finlandia-talo Oy