
Case PostNord
Tunnettuuden kasvattamista mediaviestinnän avulla kilpaillulla toimialalla
Lähtökohta
PostNord on Pohjoismaiden logistiikka- ja pakettimarkkinoiden johtava toimija, jolla on laaja jakeluverkosto niin Suomessa kuin ulkomailla. Koko PostNord-konserni työllistää noin 24 500 henkilöä ja sen liikevaihto on noin 4 miljardia euroa. Suomessa PostNord on toiminut omalla nimellään vuodesta 2013 lähtien ja työllistää paikallisesti tällä hetkellä noin 800 ihmistä liikevaihdon ollessa noin 140 miljoonaa euroa.
PostNordin tavoitteena Suomessa on haastaa perinteiset pakettilogistiikan toimijat ja saavuttaa vahva ja vakiintunut markkina-asema B2B- ja B2C-pakettilogistiikassa. Saavuttaakseen tavoitteensa PostNord on tunnistanut tarpeen mediaviestinnälle, jolla hankitaan vankka jalansija mediassa käytävissä keskusteluissa ja tehdään PostNordin nimeä laajasti tutuksi suomalaisille kuluttajille ja verkkokaupoille.
Ratkaisu
Aloitimme yhteistyön laatimalla PostNordille strategisen viestintäsuunnitelman, jossa mediaviestinnälle määriteltiin mm. tavoitteet, teemat ja keskeiset ydinviestit sekä hahmoteltiin tulevia mediatoimenpiteitä. Tämän lisäksi järjestimme PostNordin avainhenkilöille mediavalmennuksen, jossa henkilöt perehdytettiin niin median toimintalogiikkaan kuin määriteltyihin ydinviesteihin sekä valmennettiin median kanssa toimimiseen ja kameran edessä esiintymiseen.
Suunnitelman ja valmennuksen pohjalta käynnistimme alkuvuodesta 2024 käytännön mediatoimenpiteet. Luovan mediatyön toimenpiteisiin kuului kattavasti erilaisia kohdennettuja mediapitchauksia ja tiedotteita viestintäsuunnitelmassa määriteltyjen teemojen pohjalta.
Tulokset
PostNord onnistui saavuttamaan vuoden 2024 aikana merkittävän jalansijan suomalaisessa mediassa käytävässä paketti- ja logistiikka-alaa koskevassa keskustelussa. Aktiivisen mediatyön ansiosta PostNord profiloitui pakettiautomaattien asiantuntijana sekä valtakunnallisella että paikallisella tasolla lähes kaikissa maakunnissa.
Pakettiautomaattiasiantuntijuuden lisäksi PostNord onnistui kasvattamaan asiantuntijaprofiiliaan verkkokaupan saralla erityisesti E-commerce in the Nordics -tutkimusraportista tehdyn mediaviestinnän avulla. Raportin tuloksista uutisoitiin laajasti niin valtakunnallisissa kuin paikallisissa medioissa.
Tarvitsetko apua mediaviestintään?
Erityisvahvuutemme näkyy ansaitussa mediassa: löydämme oikeat väylät julkiseen keskusteluun, luomme kiinnostavimmat uutiskynnyksen ylittävät kulmat ja rakennamme tunnettuutta kestävästi.