Aloita syksy päivittämällä organisaatiosi sosiaalisen median sisältökalenteri ajan tasalle näiden viiden vinkin avulla

Hiljentyikö sisällöntuotanto kesän aikana ja pian pitäisi taas aloittaa aktiivinen sisällöntuotanto eri kanavissa? Mutta voi olla tilanne, ettei sisältökalenteria ole avattu heinäkuun jälkeen tai sitä ei ole vielä edes luotu. Tee palvelus itsellesi ja tiimillesi suuntaamalla katse pitkälle loppuvuoteen ja ottamalla hetki aikaa sosiaalisen median sisältösuunnitelman ja sisältökalenterin päivittämiselle. Lue alta vinkit, joilla voit helposti terävöittää loppuvuoden sometekemistä.

Sisältökalenteri on suositeltava työkalu, jonka avulla varmistat sisällöntuotannon säännöllisyyden ja laadun sekä jaat vastuun tiimisi kanssa. Suunnitelmallinen sisällöntuotanto ja ennakointi tekevät sosiaalisen median päivittämisestä systemaattista, tehokasta ja täsmällistä. Suunnitelmallisuudella voit hahmottaa paremmin kokonaisuuden, eikä sinun tarvitse joka päivä miettiä uusia sisältöjä. 

Jos organisaatiosi sisältökalenteri on vielä alkutekijöissä, aloita lukemalla blogi Kymmenen vinkkiä - näin kokoat organisaatiosi sisältökalenterin. Muussa tapauksessa ala palastella sosiaalisen median sisällöntuotantoa askel kerrallaan ja päivitä sisältökalenteri ajan tasalle seuraavien vinkkien avulla.

1. Osoita ajankohtaisuutesi – Päivitä sisältökalenteriin vuoden tärkeimmät päivät ja teemat organisaatiosi näkökulmasta

Jokaisella organisaatiolla on yleensä muutama tärkeä viestittävä asia vuodessa, joiden varaan vuosikello kannattaa rakentaa. Ehkä oletkin jo lähestynyt sisältösuunnitelmaa vuosikellomaisesti. Mutta mieti vielä, onko edessä jotain muuta tapahtumaa, päivää, aihetta tai teemaa, joita organisaatiosi tulisi huomioida sisällöntuotannossa laajemmin.

Voi myös olla, että tärkeimmille kohderyhmille on syntynyt uusia kiinnostuksen kohteita, joihin olisi hyvä tarttua. Jos näin on, kannattaa huomioida, mitä uudet sisällöt tarvitsevat toteutuakseen – ehkä uuden visuaalisen ilmaisutavan, ajankohtaisen blogikirjoituksen, vaikuttajayhteistyön tai jotain muuta.

2. Tarkastele määriteltyjä tavoitteita – Onko loppuvuodelle tarpeen asettaa uusia tavoitteita?

Tarkastele, millä mallilla alkuvuodessa asetetut tavoitteet ovat. Tässä vaiheessa vuotta tavoitteita voi olla tarpeen päivittää. Pohdi siis, ovatko sisällöt saavuttaneet haluttuja tuloksia. Tarkastele myös sosiaalisen median mainonnan tavoitteita ja tuloksia. Onko mainonta tuottanut toivottuja tuloksia, entä onko budjetissa varaa mainonnan kasvattamiseen ja uusien mainostyyppien testaamiseen? 

Käytä pohdinnan tukena analytiikkaa, joka kertoo sisältöjen onnistumisesta. Somen mittaamisella ja tulosten analysoinnilla saat selville, mitkä sisältökokonaisuudet toimivat ja mitkä eivät. Vielä ehdit siis hyvin päivittää uudet tavoitteet loppuvuodelle, vaihtaa tavoitteiden mukaiset mittarit ja keksiä uusia sisältökokonaisuuksia. 

Lue lisää sosiaalisen median mittaamisesta aiemmasta blogikirjoituksestani Kasvata näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa, äläkä unohda mitata tuloksia.

3. Vastaako sisältö sosiaalisen median uusia päivityksiä ja muutoksia

Sosiaalisen median kanavat reagoivat jatkuvasti vireillä oleviin trendeihin. Muutosten mukana kanavia myös päivitetään, jotta niistä saadaan entistä käyttäjäystävällisempiä. Sosiaalisen median tekijänä kanavien muutoksista on hyvä olla tietoinen. 

Esimerkiksi Instagramissa suositaan yhä enemmän videosisältöjä, ja kanava mukailee osaltaan TikTokkia, jossa videoiden virta on loputon. Instagramin reelsejä voi katsoa Instagramissa omalla sivullaan TikTokin For you -sivun tavoin. 

Varmista siis, että sisältösi vastaavat kanavissa vireillä olevia muutoksia. Pohdi, toimivatko sisällöt nykyisessä muodossaan ja tavoittavatko ne sellaisenaan halutun kohderyhmän. Voit lähestyä aihetta miettimällä, mitä haluaisit itse katsoa ja mistä aiheesta lukea.

4. Sitten katse lähemmäs, viikko- ja kuukausitasolle

Jotta varmistetaan, että asioita oikeasti tapahtuu, kannattaa sisältökalenteria lähestyä  käytännönläheisesti. Määrittele siis sisältökalenteriin, montako julkaisua tulee viikottain, mitkä ovat julkaisupäivät ja mitä julkaisu vaatii toteutuakseen. Huomioi myös visuaalilnen puoli. Julkaisuja voit hahmotella joko viikko- tai kuukausitasolla. Ihan sen mukaan, mikä on järkevin rytmi sosiaalisen median sisällöntuotantoon osallistuville. Unohtamatta mahdollisuutta ajastaa julkaisuja.

Ole myös realistinen, kun mietit julkaisumääriä, sillä aina enemmän ei ole parempi. Tee harkitusti sisältöjä huomioiden omat resurssisi. Myöskään seuraajat eivät välttämättä jaksa seurata hyperaktiivista yritystiliä. Ja vaikka itse liputankin suunnitelmallisuudelle, kannattaa sisältökalenteriin silti jättää myös tilaa spontaaneille julkaisuille. Spontaanit julkaisut ovat useimmiten aitoja, ajankohtaisia ja sopivan kepeitä.

5. Onhan vastuut jaettu?

Kun somesuunnitelma ja sisältökalenteri ovat päivitetty, kannattaa käydä kertaalleen läpi vastuut. Ketkä osallistuvat sosiaalisen median sisältöjen suunnitteluun ja päivittämiseen? Kuka vastaa kommentteihin vastaamisesta ja mahdollisesta moderoinnista? Usein asioita selkeyttää, jos toiminnalla on yksi vastuuhenkilö, joka pitää huolen, että asioita tapahtuu. Vastuiden jakaminen on tärkeää, jotta tekeminen pysyy aktiivisena, eikä se kasaannu yhden tekijän harteille. 

Vaikka olisit nyt raksittanut kaikki edellämainitut kohdat, on hyvä muistaa, että suunnitelmat saattavat silti muuttua. Siksi onkin tärkeää tarkastella sosiaalisen median sisältösuunnitelmaa ja kalenteria aika ajoin uudelleen.

Sonja Karosvuo

Korner alumni

Edellinen
Edellinen

Vaikuttajamarkkinointi kriittisen someilmapiirin aikakautena - avainasemassa luottamus ja sosiaalisuus

Seuraava
Seuraava

Kesätyömuistoista ikimuistoisimmat 35 vuoden haitarilla