Kyllä Gen Z:aa taas hellitään – Kiinalaisomisteinen hittisovellus Lemon8 yhdistää Instagramin ja Pinterestin parhaat puolet
Lemon8 on kiinalaisen ByteDancen omistama sosiaalisen median sovellus, joka yhdistää Instagramin ja Pinterestin parhaat puolet. Lemon8 ei suinkaan ole uusi, sillä se on kehitetty Japanissa jo 2020 ja inspiraationsa se on saanut kiinalaisesta elämäntapasovelluksesta Xiaohongshusta. Yhdysvaltoihin Lemon8 vyöryi juuri, kun maassa käytiin kiivasta keskustelua TikTokin lainsäädännöstä. Mutta oli miten oli, suuren suosion sovellus on saavuttanut sen lanseerausmaissa Gen Z:n keskuudessa.
Pinterestin ja Instagramin rakkauslapseksi kuvattu Lemon8 on Gen Z -sukupolvelle suunnattu sosiaalisen median sovellus, jonka sisällöt ovat ainakin tällä hetkellä pääasiassa ammattisisällöntuottajien toteuttamia. Instagramin parhaat puolet näkyvät Lemon8-sovelluksen kuvapainotuksessa ja visuaalisuuden tärkeydessä, eikä mainonnasta ole ollut viitteitä. Käyttäjä voi tehdä visuaalisia ratkaisuja suoraan sovelluksessa, mikä tuo mieleen myös Canvan ominaispiirteitä. Lisäksi sovellus mahdollistaa pienimuotoisen bloggaamisen.
"Sovelluksen tarkoitus on tarjota visuaalisesti miellyttäviä sisältöjä, kuratoitua estetiikkaa ja inspiraatiota.”
Lemon8 keskittyy Pinterestin tavoin elämäntapasisältöihin, joten aihealueet ovat myös sen mukaisia. Lemon8:ssä sisältöluokkia ovat esimerkiksi kauneus, muoti, koti, ruoka ja matkailu. Ja kuten Pinterest myös Lemon8 toimii inspiraatiopankkina käyttäjilleen. Sovelluksen tarkoitus on tarjota visuaalisesti miellyttäviä sisältöjä, kuratoitua estetiikkaa ja inspiraatiota. Käyttöliittymältään Lemon8 muistuttaa Pinterestiä ja TikTokia.
Kuvat: Lemon8
Tässäkö lääke Meta-burnoutiin?
Metan käyttöliittymäpäivitykset ovat saaneet ihmiset ärsyyntymään ja jopa pohtimaan Metan sovellusten poistamista. Moni kaipaakin Metan kulta-aikoja, jolloin ei ollut mainoksia ja syöte täyttyi pääasiassa omien ystävien sekä muutamien vaikuttajien tuottamista sisällöistä. Lemon8 vastaa osaltaan näihin tarpeisiin ja kömpi markkinoille kreivin aikaan. Ensin se valloitti Aasiaa, mutta nyt vuorossa ovat Yhdysvallat ja Iso-Britannia, ja ehkä pian myös Eurooppa.
Yhden lähteen mukaan sovellusta on ladattu noin 16 miljoonaa kertaa sen julkaisun jälkeen Aasian ollessa sovelluksen suurin markkina, ja yhdysvaltalaisia aktiivisia käyttäjiä on kertynyt noin 5 miljoonaa.
Mainittakoot vielä, että ByteDance omistaa myös TikTokin, mutta ByteDance ei kerro Lemon8:stä mitään kotisivuillaan. Myös Applen App Storen ja Google Play Storen mukaan Lemon8-sovelluksen kehittäjä on yksityinen yrittäjä Heliophila, joka kuitenkin sattumalta sijaitsee samassa Singaporen toimistossa kuin TikTok. Liekö nämä olleet keinoja viedä huomio pois TikTokin yhteydestä Lemon8:iin, sillä Lemon8 lanseerattiin Yhdysvalloissa juuri, kun keskustelu TikTokin lainsäädännöstä kävi kuumimmillaan.
Vakiintuuko Lemon8 yhdeksi sosiaalisen median kanavaksi?
Lemon8 ei ole vielä päässyt vakuuttamaan suosiollaan koko maailmaa, joten on vaikea sanoa, tuleeko se vaikuttamaan ihmisten sosiaalisen median tottumuksiin. On mahdollista, että Lemon8 haastaa tulevaisuudessa Pinterestin, joka on pitkään ollut unohdettu kanava. Ja ehkä Lemon8 herättää myös bloggaamisen uuden aikakauden eloon tarjoamalla sille helpon väylän. Vahva veikkaukseni on myös se, ettei Lemon8 tule koukuttamaan käyttäjiään samalla tavalla kuin Instagram tai TikTok, vaikka sovelluksen algoritmit pohjautuvat TikTokin koukuttaviin algoritmeihin.
Nähtäväksi myös jää, liittyvätkö yritykset myöhemmin Lemon8:iin. Tällä hetkellä ei nimittäin uskota, että Lemon8 saavuttaa suurta asemaa yritysten keskuudessa. Mutta mikäli sovelluksen suosio pysyy pinnalla, niin kyllä tämän päivän yritykset löytävät tiensä sovelluksen pariin. Ja varmasti sovelluksen kehittäjä auttaa tässä mielellään, sillä näin kävi myös TikTokin kohdalla. Jännityksellä jäämme odottamaan, milloin sovellus rantautuu tänne pohjoiseen Suomeen.