Sisällöntuottajan ongelma: Onko kaikki korona-arjesta jo sanottu?

Ryhdistäydy. Suorista selkäsi, vie olkapäät taakse ja tarkista ergonomia. Valitse taustamusiikiksi Spotifyn Keskittymismusaa-soittolista. Tästä tulee hyvä iltapäivä. 

Päivän asiakastyöt on tehty ja on aika aloittaa firman oman blogikirjoituksen teko. Pöytälaatikkooni on kertynyt useita potentiaalisia aiheita, kuten ”miten kehität pienyrityksen somekanavia?” ja ”toimittaja soittaa - mitä teet?”

Ajatukseni harhailevat kuitenkin aivan jossain muualla, kiitos koronan. Mietitäänpä hetki ajankohtaista aihetta.

Miten olisi: "Kymmenen kikkaa, joiden avulla selviät korona-arjesta"

Öö, hetkonen. Miten keksin kymmenen järkevää selviytymisvinkkiä? Kikkojen tulisi olla vielä sellaisia, että ne kehtaisi jakaa viestintätoimiston blogissa. Ei helvetti. 

No, tässä tulee yksi: leivo banoffee (helppo ohje Kinuskikissan sivuilla) ja syö sitä neljänä iltana peräkkäin katsellessasi Netflixistä Rahapajaa. Toimii. 

Jos sittenkin valitsen aiheeksi: ”Näin saat etäpalavereista suurimman hyödyn irti”

Haha, ei pysty. Kuudetta viikkoa Meet ja Teams -limbossa. Pieniä voittoja: Päällekkäin puhuminen on vähentynyt ja tässä vaiheessa on ihan ok, jos ei kytke kameraa päälle. 

Videopalavereissa voi jo keskittyä kuunteluun, oman viestin terävöittämiseen ja siihen tärkeimpään: miltä lopputulema ja seuraavat askeleet näyttävät?

Hei nyt keksin aiheen: "Nappaa tästä vinkit nopeaan taukojumppaan"

Asettelin jo kameraani jumppavideon kuvausta varten. Havahduin siihen, että niska-hartiakipuni ovat tehneet minusta oman elämäni personal trainerin. 

Yhden vinkin voin kuitenkin antaa: Jos haluat pitää huolta niska-hartiaseudustasi tai aloittaa kuntoilun, pidä lupauksestasi kiinni. Useammin kuin kerran. Silloin siitä voi tulla tapa.

Kaiva esiin ideasi pöytälaatikosta ja tarkastele niitä uudessa valossa

Somekanavista huomaa, että yli miljoona suomalaista on siirtynyt etätöihin. Iso osa julkaisuista pui etätyökokemuksia ja korona-arkea. On tietysti tärkeää, että voimme lukea, samaistua ja parhaimmillaan nauraa oivaltaville kirjoituksille, kuten Laura Frimanin kolumnille etäpalavereista. Koronan ympärille rakennetut blogit, vlogit ja somenostot tuovat myös pienen helpotuksen tunteen: emme ole tässä tilanteessa yksin. 

Samalla julkaisut kamppailevat keskenään näkyvyydestä. Oma viesti hukkuu helposti muiden joukkoon, varsinkin jos keskusteluun ei tuo uutta ajatusta tai ideaa. Välillä tuntuukin siltä, että kaikki korona-arjesta on jo sanottu.

Tässä tilanteessa kannattaakin kaivaa esiin etukäteen suunnitellut, pöytälaatikossa olevat sisällöt, ja tarkastella niitä koronalasit päässä. Miten sisältö näyttäytyy uudessa kontekstissa ja voidaanko sillä palvella nykyisiä tai potentiaalisia asiakkaita? Entä löytyykö jo olemassa olevista sisällöistä kruununjalokiviä, joita voi jakaa uudelleen?

Jos organisaatiosi sisältökalenteri kaipaa koronan takia päivitystä, ota lukuun ainakin Veeran kirjoitus: Kymmenen vinkkiä: Näin kokoat organisaation sisältökalenterin. 

Myös Sakun blogikirjoitukseen vuorovaikutuksesta ja sen tärkeydestä kannattaa tutustua juuri nyt: Vuorovaikutus on uusi jooga – mutta mitä työelämän trendisana tarkoittaa?

Söpöt koirat ja kissat: GIPHY

Janette Östring

Communications Consultant

janette@korner.fi

+358 40 5730 181

Edellinen
Edellinen

WhatsApp on ylivoimainen sosiaalinen media, nyt kerron miksi

Seuraava
Seuraava

Kun etätyö menetti etuliitteensä