Tarvitseeko tähän jotain toimistoa? Vinkit viestinnän ensiostajalle

Suomalaisyrityksissä työskentelee iso joukko viestinnän ammattilaisia ja kokeneita markkinointiviestintäpalveluiden ostajia. Tämä teksti ei ole heille. 

Tekstin on tarkoitus auttaa heitä, joiden pöydälle firman viestintäasiat ovat tippuneet. Heitä, jotka pohtivat ehkä vasta ensimmäistä kertaa mahdollisuutta ulkopuolisen kumppanin käyttöön. 

Olen saanut työskennellä monen viestinnän ensiostajan kanssa urani aikana. Lähtötilanne on usein sama: ei tiedetä tarkasti mitä haetaan, paljonko kumppanin käyttö maksaisi ja mitä miltäkin toimistolta voi edes saada. Tai mitä hyötyä siitä olisi. Myös budjetin kanssa voi olla tiukkaa, eikä omassa kalenterissakaan ole varsinaisesti tilaa lisähommille. 

Parempaa viestintää pitäisi kuitenkin tehdä – joko siksi, että se on tuloskortissa tai siksi, että sen hyötyihin on jossain firman kulmapöydässä herätty. Tässä kohtaa moni googlaa ”viestintätoimisto” tai kysyy kavereilta, ketä te käytätte. Jos oikein hyvin käy, tekeillä voi olla hienon yhteistyön alku.  

Käyn nyt läpi muutamia käytännön tilanteita, joissa moni aloittaa kumppanuuden markkinointiviestinnän ammattilaisten kanssa. 

”Toimari nyt sinne talousmediaan”

Ehkä se yleisin tapaus on medianäkyvyyden hankkiminen. Onko yrityksesi esimerkiksi kovassa kasvuvauhdissa ja koette, että teistä pitäisi puhua jo mediassakin siinä missä markkinajohtajasta? Oletteko lanseeraamassa jotain uutta, jonka markkinaläpäisyyn ei riitä pelkkä mainonta, tai haluatte huomiota kovalle nimitysuutiselle? Pitäisi kirjoittaa tiedote, mutta kukaan ei ehdi. Tai jos tiedotteet eivät mene läpi missään, aiheet saattavat olla vääriä, tai tiedote kokonaan väärä työkalu näkyvyyden hankkimiseen. 

Viestintätoimisto rakentaa tarttuvat mediakulmat, hyödyntää suhteitaan medioiden kontaktoinnissa ja tuottaa myös sisällöt, jolla tuetaan muuta mediatyötä. Ansaittu näkyvyys oikeassa mediassa voi tuoda yrityksellesi merkittävän läpimurron jopa heti ensimmäisellä kerralla, ja sillä tuetaan myös erinomaisesti maksettua mainontaa. Viestintätoimisto voi esimerkiksi järjestää toimialansa haastajan lehden kanteen, ja sillä saadaan paitsi keskustelu käyntiin, usein myös myynnin puhelin soimaan. Jos budjettisi on rajallinen, mediapitchin kaltainen kertahanke voi olla yrityksellesi paras tapa aloittaa. 

Somea, jolla on merkitystä

Parin vuoden takainen sosiaalisen median mellakka on ehkä jo hieman laantunut, mutta painetta sinne menemiseen on edelleen. ”Pitäisi avata meidän firmalle Facebook, LinkedIn ja Twitter”, on muutama sanonut, ja siitä se keskustelu on lähtenyt. Viestintätoimistosta saat avun oikeiden kanavien valintaan, roolin määrittämiseen ja sisältökonsepteihin – ja tarvittaessa myös julkaise-napin painamiseen. 

Jotta sosiaalisesta mediasta saadaan myös mahdollisimman tehokkaasti tuloksia pelkän läsnäolon sijaan, kumppani voi auttaa vaikuttajayhteistöiden rakentamisessa ja mainonnassa.

Kalliolle, ei hiekalle

Varsinkin uudemmissa yrityksissä on usein tilanne, että suunnitelmallista viestintää ei tehdä ollenkaan. Mainontaan saatetaan jo panostaa, mutta viestinnän teemoja ja työkaluja ei ole ehditty miettiä. Jos olet saanut vastuullesi startata firmasi viestinnän, kumppani voi auttaa rakentamaan käytännönläheisen viestintäsuunnitelman, joka ohjaa tuloksekasta tekemistä ja brändin rakentamista esimerkiksi vuodeksi tai kahdeksi eteenpäin. 

Ulkopuolinen näkökulma voi olla arvokas kun kaivetaan esiin, mikä yrityksessäsi on lopulta kiinnostavinta. Puhuttelevalla viestinnällä luodaan tunnettuutta, erotutaan kilpailijoista ja houkutellaan alan parhaita tekijöitä. Ja jotta tarina saadaan kerrottua näkyvästi ulospäin, toimisto voi rakentaa luovat konseptit, sisällöt eri kanaviin ja esimerkiksi näyttävät visut.

Toimivat eväät yhteistyöhön

Kuinka sitten valita oikea kumppani lukuisten toimistojen joukosta? Jos kemiat kohtaavat ja puhe on suoraa heti alusta, se lupaa usein hyvää myös yhteistyön kannalta. Hyvä viestintätoimisto auttaa joustavasti kaikissa tarpeissa ja ottaa tarvittaessa muita kumppaneita mukaan. Ja aina voi vaihtaa, jos yhteistyö ei toimi ja toivottuja tuloksia ei saavuteta.  

Ennen puhelimen nostamista voi olla hyvä miettiä esimerkiksi seuraavanlaisia asioita: 

1. Tiedätkö mitä viestiä? Eli onko yrityksellesi selvää, mitä viestejä ja millaista brändimielikuvaa halutaan välittää, vai onko syytä sparrailla nämä kuntoon? 

2. Mitä haluat saavuttaa? Nopeaa näkyvyyttä, suoria myyntiliidejä, trafiikkia sivustolle tai ennemminkin luoda pitkäjänteisen perustan viestinnän tekemiselle? 

3. Millainen budjetti viestinnälle on varattu? 1 000 vai 40 000 euroa? Tämä rajaa jo paljon sitä, mitä kannattaa priorisoida ja millaisia projekteja voidaan käynnistää. 

4. Millaiset markkinointiviestinnän resurssit yritykselläsi on käytössä? Eli hoituvatko esimerkiksi tekstit, kuvien muokkaus ja somepostaukset sisäisesti, vai tarvitsetko niihin ulkopuolista apua? Jos tarvitset, huomioi tämä budjetoinnissa. 

5. Löytyykö yrityksestäsi henkilöitä, jotka haluavat olla esillä mediassa tai somessa? Hyvät puhemiehet ja -naiset ovat arvokas, mutta ei kuitenkaan korvaamaton, apu viestinnälle. Muitakin keinoja on. 

Ja näin, olet jo pari askelta lähempänä tuloksellista viestintäyhteistyötä.

Vellu Peltola

Director, Partner

vellu@korner.fi

+358 50 551 9199

Edellinen
Edellinen

Miten 280 merkkiin mahtuu bisnestä? – Näin viestit terävästi Twitterissä

Seuraava
Seuraava

Tänäkään vuonna Oscareissa ei palkittu parasta elokuvaa