Toimittajien kolme vinkkiä: Muista nämä, kun lähestyt mediaa juttuidealla

Mediaviestintään liittyy tiettyjä kirjoittamattomia pelisääntöjä – ainakin mikäli mielii saada tuloksia. Hyväkin juttuidea voi helposti jäädä ilman näkyvyyttä, jos sitä ei osata esitellä toimittajille oikealla tavalla tai oikeaan aikaan. Kolme kokenutta toimittajaa antoi vinkkinsä, mitä tulisi aina muistaa, ennen kuin ottaa yhteyttä toimittajaan.

Aleksanteri Pikkarainen, kotimaan toimittaja, Iltalehti

  1. Juttuideassa pitää olla mukana aina uutinen. Tai ainakin edes kiinnostava henkilö.

  2. Laita toimittajalle sähköposti, jossa kerrotaan tiiviisti, mistä on kyse, ja keneltä saa lisätietoja. Ja jos mukana on lisämateriaaleja, niin lisää ne sähköpostin liitteeksi.

  3. Jos voit säästää toimittajan aikaa nykytekniikan avulla, niin hyödynnä myös sitä.

Jaana Kangas, uutistoimittaja, Ylen Aamu

  1. Tiedä, ketä lähestyt. Ymmärrä eri medioiden erilaiset uutisrytmit.

  2. Mieti ideasi valmiiksi. Mikä siinä on toimittajan näkökulmasta uutta tai kiinnostavaa?

  3. Lähesty toimittajaa henkilökohtaisesti, niin asiasi tulee varmasti huomatuksi. Toimituksen yleiseen sähköpostiin lähetetyt juttuvinkit hukkuvat helposti, koska kaikki ajattelevat jonkun muun hoitavan ne.

Suvi-Tuulia Palvaila, uutistuottaja, Länsi-Savo

  1. Jos lähestyt paikallismediaa, muista paikallinen ajatusmalli. Mieti, miksi ideasi liikuttaisi juuri meidän alueen ihmisiä?

  2. Lähetä aina vinkki myös kirjallisessa muodossa. Hektisessä toimitustyössä se on varmin tapa tulla muistetuksi.

  3. Mieti juttuehdotuksesi ensin loppuun asti, ennen kuin lähestyt mediaa. Mikä on tärkein asia? Miksi se on kiinnostava? Keneltä saa lisätietoja? Ja voiko asian osalta haastatella myös ”tavallista ihmistä”?


Oliko vinkeistä hyötyä? Lue toimittajien haastattelu kokonaisuudessaan, mikäli haluat tietää lisää. Tai tutustu mediaviestinnän palveluumme, ja rakennetaan yhdessä toimittajia puhuttelevat näkökulmat.

Jussi Kotila

Communications Consultant

jussi@korner.fi

+358 44 090 1408

Edellinen
Edellinen

Vaikuttajamarkkinointi tuottaa tuloksia – avainasemassa kohderyhmien yhdenmukaisuus

Seuraava
Seuraava

Toimittajat kertovat: Näin median mielenkiinto herätetään