YouTube + SEO: Näin saat lisää katselukertoja YouTubessa

Onnistunut hakukoneoptimointi eli SEO on avain korkeisiin katsojamääriin muuallakin kuin Googlessa. Näiden vinkkien avulla voit saada vanhoillekin videoillesi uuden elämän YouTubessa!

Kuinka saada lisää katsojia YouTube-videollesi? Yksinkertainen vastaus on, että tekemällä hyvää sisältöä. 

Ohjeita hyvän sisällön, esimerkiksi Youtube-videoiden, tekemiseen löytyy tuhansittain. Silti valtaosa näidenkin videoiden katselukerroista keskittyy noin kahteenkymmeneen ensimmäiseen hakutulokseen.

Siksi hyvän sisällön lisäksi YouTubessa tarvitaan myös hyvää SEO:a eli hakukoneoptimointia. Nimensä mukaisesti SEO mielletään helposti vain hakukoneita (eli Googlea) koskevaksi työkaluksi, mutta käytännössä sitä voi hyödyntää lähes missä vain sivustossa tai sovelluksessa, josta löytyy hakutoiminto.

Google-näkyvyyttä parantavat SEO-toimet eivät kuitenkaan mene yksi yhteen YouTuben kanssa, vaikka molempien takaa löytyykin sama aakkosmonsteri Alphabet. Siksi hyvää  YouTube SEO:a täytyy tehdä osittain omanlaisellaan työkalupakilla.

Seuraavassa listassa esittelen muutaman perusopin, joiden avulla voit helposti kasvattaa YouTube-videoittesi katselumääriä. Ja mikä parasta: nämä opit toimivat myös jo YouTubeen ladattujen sisältöjen kanssa. Elokuva-alan sanonnan mukaan editissä ei enää ihmeitä tehdä, mutta näillä vinkeillä voit saada vanhoillekin videoillesi uuden elämän YouTubessa.

1. Löydä oikeat avainsanat

Mitä sanapareja YouTube-käyttäjät etsivät?

Jotta voit parantaa YouTube-videoidesi hakunäkyvyyttä, täytyy sinun ensiksi tietää, mitä hakusanoja ihmiset YouTubesta hakevat.

Erilaisten YouTube-hakujen tehtyjä lukumääriä voi kartoittaa siihen tarkoitetuilla ohjelmilla, kuten maksullisella Ahrefsilla, sillä valitettavasti YouTube ei itse anna ulos tuota dataa. Mutta paremman puutteessa hyviä avainsanoja voi koettaa kartoittaa myös simppelillä Google-haulla, sillä usein sisällön määrä korreloi hakusanojen suosioon.

Jos siis vaikkapa pohdit hyviä hakusanoja videoon, joka keskittyy yhdyskuntajätteistä tuotettavaan uusiutuvaan energiaan, löytää Google suomenkielisiä hakutuloksia seuraavasti: biopolttoaine 22 500, biomassa 59 600 ja biokaasu 107 000.

Hyvien hakusanojen löytäminen on alku. Etenkin suosittujen hakusanojen kohdalla tärkeämpää on kuitenkin tietää, mitä muita sanoja YouTubesta haetaan niiden kanssa. Tämän selvittämiseksi helpointa on vain kirjoittaa kyseinen hakusana YouTuben hakukenttään, ja katsoa mitä sanapareja YouTube itse sen jälkeen ehdottaa.

Kuvan esimerkin myötä voimme siis todeta, että biokaasua käsittelevän videon SEO-näkyvyys kohenee, mikäli kyseisen videon otsikossa tai kuvauksessa esiintyvät myös sanat “tuotanto”, “Suomessa” tai “auto”. 

Huomioi myös Googlen videoehdotukset

Vaikka painotinkin tekstin alussa, ettei YouTube SEO:a tehdä samoilla työkaluilla kuin Google SEO:a, kannattaa erilaisia avainsanoja aina myös googlettaa – etenkin jos teet liikkumiseen ja urheiluun liittyviä sisältöjä tai opettavaisia how to -videoita. 

Tämä johtuu siitä, että tietyillä hakusanoilla Google tarjoaa ensimmäisiksi tuloksiksi videoita.

Esimerkiksi hakusanalla “koripallo heitto”, Google tarjoaa ensimmäisinä hakutuloksina neljää YouTube-videota. Haulla “koripallo” videoita sen sijaan ei tarjota.

Samoin taas hakusanalla “tehdään kukkaseppele” Google tarjoaa heti mainosten jälkeen YouTube-videoita, toisin kuin hakusanalla “askarrellaan kukkaseppele”.

Näin ollen voimme todeta, että “tehdään kukkaseppele” on huomattavasti parempi YouTube-avainsana kuin “askarrellaan kukkaseppele”. Sillä jos onnistut saamaan videosi Googlen ehdottamaksi – eli saat videon YouTubessa top 4:ään sellaisella hakusanalla, jolla Google tarjoaa videotuloksia – kasvavat katselukertasi eksponentiaalisesti.

2. Käytä avainsanoja videon otsikoinnissa ja kuvauksessa

Nosta tärkeimmät avainsanat näkyvästi jo otsikkoon

Kun olet löytänyt oikeat avainsanat, käytä niitä videosi otsikossa ja kuvauksessa. Näin kyseisiä avainsanoja hakevat YouTube-käyttäjät myös päätyvät videosi pariin.

Pyri käyttämään avainsanoja täsmällisessä perusmuodossa etenkin otsikossa. Merkillisesti taipuva suomen kieli on usein haastava hakukoneille, joten mieti lauserakenteita, joilla saat avainsanan perusmuotoon. Esimerkiksi “Näin tehdään kukkaseppele” on varmempi otsikkovalinta kuin “Sitomisohjeita kukkaseppeleiden tekemiseen” – ja varmasti parempi kuin hakukoneille kryptinen: “Floran temppelissä osa 4: Näin sidot orvokit seppeleeksi”.

Sijoita tärkein avainsana myös heti otsikon kärkeen, tai vähintään ensimmäisten sanojen joukkoon. YouTuben algoritmi – sekä ennen kaikkea ihmissilmä – huomaa avainsanan parhaiten otsikon alusta. Näin ollen “Biokaasu: Suomessa tuotettu ympäristöystävällinen energia” on biokaasu-hakusanaa etsiville tehokkaampi otsikko kuin “GreenGas Oy – Ympäristöystävällistä energiaa Suomesta: Tutustutaan biokaasun tuotantoon.”

Kirjoita kuvaukseen auki, mitä videossa tapahtuu

Informatiivisen otsikon lisäksi käytä aikaa ja ennen kaikkea avainsanoja myös YouTube-videosi kuvaukseen (description). Vaikka YouTube osaa nykyään jo analysoida videolta (englanniksi) kuulemiaan sanoja, on videon kuvausteksti edelleen paras tapa kertoa sille, mitä video sisältää. Ja mitä paremmin YouTube tietää videon sisällön, sitä paremmin se osaa myös näyttää sitä eri hakutuloksissa.

“Nyrkkisääntönä kuvaukseen kannattaakin kirjoittaa tekstiä mieluummin liikaa kuin liian vähän.”

Hakukoneoptimointia silmällä pitäen YouTube-videon kuvaus kannattaakin mieltää aukikirjoitetuksi esittelytekstiksi videon sisällöstä. Tärkeitä avainsanoja kannattaa toistaa kuvaustekstissä 2–3 kertaa, minkä lisäksi kuvauksen sekaan kannattaa sirotella myös avainsanojen synonyymeja sekä erilaisia kirjoitusmuotoja (koripalloheitto -> vapaaheitto, kolmen pisteen heitto, korisheitto). Nyrkkisääntönä kuvaukseen kannattaakin kirjoittaa tekstiä mieluummin liikaa kuin liian vähän.

Kiinnitä kuitenkin erityistä huomiota kuvauksen alkuun, sillä sen pari ensimmäistä lausetta näkyvät myös videoiden hakutuloksien listauksessa. Tiivistä näihin lauseisiin syy, miksi video kannattaa katsoa: Koripalloheitto kuntoon kolmella helpolla vinkillä. Katso tämä video ja opi oikea heittotekniikka koripallon heittämiseen.

Tagit ovat tarpeellisia taipuvassa suomen kielessä

Ja kuten todettua, suomen kielen taivutusmuodot ovat usein haastavia hakukoneille. Siksi videoihin kannattaa lisätä myös tageja (tags), jotka syötetään omaan kenttäänsä videon tiedoissa. 

Pelkät tagit eivät vaikuta juuri videon SEO-näkyvyyteen, mutta ne toimivat tilanteissa, joissa otsikkoon tai kuvaukseen kirjoitetun avainsanan kirjoitusasu on erilainen (tai se on kirjoitettu väärin). Siksi tageihin kannattaa lisätä videon avainsanat perus- ja taivutus- sekä muissa mahdollisissa muodoissa (kuten lyhenteet).

3. Pidä huolta että videotasi klikataan – ja se myös katsotaan

Click Through Rate määrittää sijoituksesi hakutuloksissa

Oikeilla avainsanoilla ryyditetyt otsikot ja kuvaukset ovat hyvä pohja YouTube-videosi hakukoneoptimointiin. Lopulliset SEO-tulokset määrittyvät kuitenkin vasta sen perusteella, mitä ihmiset tekevät, kun heille ehdotetaan hakutuloksissa videotasi: Jos he avaavat videosi ja katsovat sen loppuun, tarjotaan videota yhä ylempänä hakutuloksissa. Mutta jos videota ei klikata auki – tai varsinkin jos sen katsominen jää vain muutamaan sekuntiin – putoaa se nopeasti hakutuloksien pohjalle.

YouTuben hakutulosten järjestyksen määrää pitkälti CTR, eli Click Through Rate. Tämä “klikkaussuhde” laskee, kuinka moni videohaun tehnyt myös avaa videosi. Ja juuri tämän vuoksi videon otsikointi sekä kuvauksen ensimmäiset lauseet ovat niin merkittäviä, sillä pelkän hakukoneoptimoinnin lisäksi niiden on tarkoitus saada YouTube-haun tekijä myös valitsemaan juuri sinun videosi kaikkien muiden hakutulosten joukosta.

Kuinka tehdä myyvä YouTube-otsikko?

Hyvien avainsanojen käyttämisen lisäksi videosi otsikon ja hakutuloksissa näkyvän kuvaustekstinpätkän tulisi olla myös “myyvä”, jotta sitä klikataan. Helpoin tapa myydä videosi on yleensä mahdollisimman informatiivinen otsikko, joka kertoo ytimekkäästi videon sisällön. Hyvä myyntimies lisää informatiiviseen otsikkoon kuitenkin myös koukun, joka herättää YouTube-hakijan kiinnostuksen.

Ei ole sattumaa, että YouTuben suosituimmista videoista löytyy todella paljon erilaisia top-listoja.

Yksi toimiva kiinnostuksen herättäjä on numerot. Ei ole sattumaa, että YouTuben suosituimmista videoista löytyy todella paljon erilaisia top-listoja (“Tehdään kukkaseppele: 10 parasta kukkaa jotka löydät luonnosta”). Numeraaleja kannattaa käyttää otsikoinnissa muutenkin, etenkin ohjevideoissa (“Tehdään kukkaseppele: 3 erilaista sidontatapaa”). Ja myös YouTubessa rahasummat kiinnostavat ihmisiä (“Tehdään kukkaseppele: hääseppele alle 50€”).

Toinen kiinnostuksen herättäjä on esittää otsikossa kysymys, johon videon odotetaan antavan myös vastauksen (Tehdään kukkaseppele: Kuinka monta ruusua tarvitaan seppeleseen?). Muita perinteisiä huomionherättäjiä otsikoissa ovat tunteet (“Tein kukkaseppeleen äidilleni ja hän itki onnesta”), huomiota herättävät tai yllättävät sanavalinnat (“SKANDAALI! Kukkaseppele hajosi kesken hääjuhlien”) sekä emojien käyttäminen (🌻🌼🌸 Tehdään kukkaseppele oman puutarhan kukista 🌸🌼🌻).

Kuinka tehdä hyvä YouTube-thumbnail?

Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa. Siksi keskimääräinen YouTube-haun tekijä ei kiinnitä ensimmäisenä huomiota videon otsikkoon, vaan sen esikatselukuvaan (thumbnail). YouTuben automaattisesti tarjoamien, videosta otettujen kuvakaappausten sijaan thumbnail kannattaakin tehdä itse, jotta se olisi mahdollisimman klikattava.

Hyvä thumbnail tiivistää koko videon yhteen kuvaan. Parhaimmillaan se näyttää esimerkiksi ennen ja jälkeen -kuvat tai juuri sen tietyn freimin, kun salama iskee puuhun. Mutta useimmiten videon tapahtumien tiivistäminen yhteen kuvaan ei ole mahdollista. Silloin thumbnailiin kannattaa valita videon pääkohdetta (ihminen tai joku muu) esittävä kuva, jota tukee kuvan rinnalle nostettu tekstimuodossa oleva videon pääsanoma, tai muu kiinnostava nosto. Parhaimmillaan videon thumbnail ja otsikko luovatkin toisiaan tukevan kokonaisuuden.

Osat pitävät katsojan videon parissa – toisin kuin clickbaitit!

Myyviä otsikoita ja thumbnaileja miettiessäsi pidä kuitenkin tarkasti huolta, että videosi sisältö antaa myös katteen otsikolle. Harhaanjohtavat clickbait-otsikot romahduttavat helposti videon SEO-näkyvyyden, mikäli videota klikannut jättää videon kesken heti muutaman sekunnin jälkeen.

Ja vaikka kyseessä ei olisikaan clickbait, siirtyy YouTube-hakija nopeasti uuteen videoon, mikäli hän ei koe löytävänsä nopeasti hakuaan vastaavaa sisältöä. Siksi YouTube-video kannattaa jakaa informatiivisesti nimettyihin osiin (chapters), joiden myötä kiireinen katsoja löytää nopeasti haluamansa kohdan videon aikajanalta.

Saat osat videoosi, kun syötät sen kuvaustekstiin aikakoodit muodossa (X:XX otsikko). Ensimmäinen osa täytyy aloittaa aina ajasta 0:00.

Ja vielä lopuksi: Tykkää & jaa

Nyt kun YouTube-hakija on saatu ensin löytämään videosi, sitten klikkaamaan sitä ja lopulta vielä katsomaankin se, niin voiko häneltä enää enempää pyytää? No somessa kun ollaan, niin ainakin tykkäyksiä, kommentteja, kanavan tilaamista sekä videon jakamista muille somealustoille.

Suositut tubettajat eivät ruinaa sinua turhaan tilaamaan kanavaansa tai kommentoimaan alle suosikkijäätelömakuasi. Videon tykkäykset, kommentit ja sen kautta tehdyt kanavatilaukset ovat nimittäin mannaa YouTuben algoritmille, joka suosii mainittuja reaktioita saaneita videoita myös hakutuloksissaan.

Vastaavalla tavalla algoritmi innostuu myös siitä, mikäli videosi ohjaa liikennettä YouTubeen jostain muualta internetin syövereistä. Ja toisin kuin tykkäyksien, kommenttien ja tilauksien keräämiseen – ilman burner-tilejä tai botteja – videoiden jakamiseen voit osallistua myös itse. Siksi videosi jakaminen omille sometileillesi, keskusteluryhmiisi tai vaikka yrityksesi nettisivuille voi edesauttaa videosi SEO-näkyvyyttä, jos saat sen myötä myös muut ihmiset klikkaamaan linkkiäsi.

Nähdään hakutuloksissa!

Jussi Kotila

Communications Consultant

jussi@korner.fi

+358 44 090 1408

Edellinen
Edellinen

Kuinka erottautua harjoittelijahaussa – kahden konsultin ajatuksia

Seuraava
Seuraava

Vaikuttajamarkkinointi kriittisen someilmapiirin aikakautena - avainasemassa luottamus ja sosiaalisuus