Kuukauden kulmat Eurovaali 2024 spesiaali

Uutisoidaanko eurovaaleista riittävästi? - Kornerin katugallup selvitti asiaa

Vuoden 2024 europarlamenttivaalit toimitetaan kaikissa EU:n jäsenvaltioissa 6.–9.6. Suomessa varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 9.6. ja ennakkoäänestää on voinut 29.5.–4.6. Vaalien myötä tulevassa parlamentissa suomalaismeppien määrä kasvaa yhdellä neljästätoista viiteentoista.

Mitä tapahtuu?

Miksi tämä puhututtaa?

Eurovaalien yhteydessä on puhuttu ehdokasasettelusta, tulevan parlamentin kokoonpanosta ja vaalit ratkaisevista teemoista. Näiden lisäksi keskustelua on herättänyt suomalaisten kiinnostuksen taso EU-päätöksentekoa, eurovaaleja ja eurovaaleissa äänestämistä kohtaan.

Edellisissä eurovaaleissa vuonna 2019 suomalaisten äänestysprosentti oli 40,8 prosenttia, joka oli kaukana EU-keskiarvon alapuolella, mikä oli 50,7 prosenttia.

Tämän vuoden eurovaaleissa suomalaisille povataan korkeampaa äänestysprosenttia kuin vuonna 2019. Tuoreen Eurobarometrin mukaan 64 prosenttia suomalaisista kertoo olevansa kiinnostunut eurovaaleista, mikä tarkoittaa 20 prosentin kasvua verrattuna vuoden 2019 vaaleihin. Tutkimukseen vastanneista suomalaisista 79 prosenttia ilmoitti todennäköisesti äänestävänsä tulevissa vaaleissa. Tämä tarkoittaa 18 prosentin kasvua vuoteen 2019.

Kiinnostuksen lisääntyminen eurovaaleja kohtaan näkyy myös mediassa. Meltwaterin mediaseurantatyökalun mukaan eurovaaleihin liittyvien uutisartikkelien määrä on kasvanut 8 prosenttia vuodesta 2019 vuoteen 2024, kun tarkastellaan 30 päivän ajanjaksoa ennen ennakkoäänestyksen alkamispäivää. Mediaseuranta suoritettiin hakusanoilla eurovaalit ja EU-vaalit

Tulevien vaalien alla mediassa on myös laajasti toivottu kasvavaa äänestysaktiivisuutta. Esimerkiksi Keskisuomalaisen, Mediakonserni Keskisuomalainen muiden lehtien ja Helsingin Sanomien pääkirjoituksissa on otettu kantaa äänestämisen tärkeyden puolesta.

Mitä tästä opimme?

Korner halusi itse selvittää, että miten innokkaita kansalaiset ovat äänestämään eurovaaleissa sekä miten median uutisointi on vaikuttanut eurovaaleihin suhtautumiseen ja äänestysinnokkuuteen.

Jalkauduimme Helsingin keskustaan ja suoritimme oman katugallupimme, jossa haastattelimme mahdollisia äänestäjiä.

Tämän analyysin on kirjoittanut konsulttimme